Cursus - Opleiding - Baan

 

 

Het beroep ERVARINGSDESKUNDIGE

Instellingen ontwikkelen steeds meer inzicht in het belang van het inzetten van ervaringsdeskundigen.

Functiebeschrijvingen, takenpakketten en opleidingseisen voor ervaringsdeskundigen zijn nog in ontwikkeling.

 

Rolmodel

Een onderzoek brengt een aantal voordelen van de inzet van begeleiders met ervaringsdeskundigheid voor cliënten aan het licht.  Zoals een goede bejegening naar de cliënt, gelijkwaardiger contact, meer inlevingsvermogen en een positie als rolmodel. Voor de BGE’ers biedt het werk economische zelfstandigheid (betaalde baan), veel voldoening en een nieuwe stap in hun eigen herstelproces. Minder duidelijk is wat de invloed van BGE’ers is op de houding van teamleden en op het herstelproces van cliënten.

 

LIVE, Landelijk steunpunt Inzet Van Ervaringsdeskundigheid in de GGz

Opleidingsaanbod

 

Functie:

Begeleider geestelijke gezondheidszorg met ervaringsdeskundigheid (BGE)

 

Databank Ervaringsdeskundigen

St Door en Voor Rosmalen Landelijk

 

Cursus:

Kijk hiervoor ook bij het Cliëntenbelangenbureau in je regio

 

Cliënten trainen Ambtenaren

Door en Voor Rosmalen

 

Cliënten trainen hulpverleners

Basisberaad Rotterdam

 

Herstellen doe je zelf

 

Kenniscentrum

 

Werken met eigen ervaring

Basisberaad Rotterdam  

 

 

De cursus ‘Werken met eigen ervaring’

Je eigen ervaringen inzetten

Mensen die psychiatrische- of verslavingsproblemen hebben gehad, staan voor de taak hun leven weer vorm en inhoud te geven naar hun mogelijkheden en wensen. De weg naar herstel is er één van vallen en opstaan en verloopt voor een ieder anders. Gedurende het herstelproces ontwikkelen mensen een eigen deskundigheid over hun leven. Ze leren wat wel werkt en wat niet, wat ze op verschillende momenten nodig hebben en vinden manieren om zich staande te houden in het leven. Sommige personen willen deze verworven deskundigheid later actief inzetten in (vrijwilligers)werk. Er komt echter nog al wat bij kijken om eigen ervaringen functioneel in te zetten. Daarom heeft het Basisberaad Rijnmond in samenwerking met St. Rehabilitatie ‘92 de cursus ‘Werken met eigen ervaring’ ontwikkeld. Het doel van de cursus is: de eigen ervaringen in het kader van herstellen te leren gebruiken in activiteiten met en voor cliënten.

 

De cursus

De cursus is ontwikkeld door een groep van ervaringsdeskundigen en leert de deelnemers hun eigen ervaringen te gebruiken om anderen te ondersteunen. Het geleerde kan in verschillende functies ingezet worden. Hierbij kan gedacht worden aan individuele advisering (consulentfunctie), het geven van voorlichting of trainingen, het deelnemen aan een cliëntenraad of het opzetten van cliëntgestuurde initiatieven.

 

De cursus is opgebouwd uit drie blokken van in totaal 12 lessen die zijn opgenomen in het werkboek dat cursisten bij de cursus krijgen. In het eerste blok staat ‘het eigen verhaal’ centraal. De deelnemers wisselen onderling hun ervaringen als cliënt uit om ervaringskennis op te bouwen. Het tweede blok is gericht op werksituaties. Voor de lessen in dit blok zijn ervaringsdeskundige gastdocenten uitgenodigd om iets over hun werk te vertellen. In het derde blok worden vaardigheden geoefend die nodig zijn om te werken met eigen ervaringen.

 

Voorafgaand aan de cursus hebben de belangstellenden een gesprek met één van de docenten waarin verwachtingen en wensen worden besproken en gekeken wordt of de cursus geschikt is voor de persoon. Tijdens de cursus wordt, indien gewenst, persoonlijke ondersteuning geboden om eventuele problemen met de cursus op te lossen. Deelnemers ontvangen aan het eind een certificaat als zij voldoende aanwezig zijn geweest (80%) en voldaan hebben aan de opdrachten. De cursus wordt gegeven door twee ervaringsdeskundige docenten.

 

Praktische zaken

De cursus bestaat uit 12 lessen van 3 uur die iedere week en soms om de week plaatsvinden. Met voorbereidingstijd en tijd voor opdrachten meegerekend moeten de deelnemers rekenen op een investering van ongeveer 8 uur per week.

De groep bestaat uit minimaal 8 en maximaal 12 cursisten.

Bij voldoende belangstelling start in april 2008 in Rotterdam een nieuwe cursus, de lessen zijn steeds op de vrijdag van 10.00-13.00 uur.

Er zijn voor de deelnemers geen kosten aan de cursus verbonden, reiskosten komen echter wel voor eigen rekening.

 

Geïnteresseerd?

Heb je interesse voor de cursus of wil je meer weten? Neem dan contact op met Astrid van Bruggen bij het Basisberaad Rijnmond, tel. 010 - 466 59 62 of stuur een e-mail naar: a.vanbruggen@basisberaad.nl

 

Opleidingen:

Begeleider GGZ

Zadkine Rotterdam

 

Training Cliënten Participatie

Coöperatie Conquest 

 

Cliënten Participatie Jeugd

Coöperatie Conquest 

 

Cliënten Participatie Plus

Coöperatie Conquest 

 

Coach-Ondersteuner Cliëntenraden

Coöperatie Conquest 

 

Ervaringsdeskundigheid

Kenniscentrum 

 

Ervaringsdeskundigheid

Fontys 

 

Ervaringsdeskundigheid

Coöperatie Conquest 

 

Ervaringsdeskundigheid

Zorgbelang Groningen

 

Kwaliteitstoetsen

Coöperatie Conquest 

 

Schrijf persoonlijke verhalen

IGPB 

 

Trainingsvaardigheden

Coöperatie Conquest 

 

Voorlichting, Info en Advies

Coöperatie Conquest 

 

Werken vanuit Hart en Ziel 

Coöperatie Conquest 

 

 

BGE -  Begeleider GGz met Ervaringsdeskundigheid

 

De geschiedenis van de opleiding SPW-BGE 4   (Zadkine Rotterdam)

 

Maatwektraject begeleider GGz met ervaringsdeskundigheid

Wat doe je als begeleider GGz met ervaringsdeskundigheid?

Als begeleider GGz werk je in de geestelijke gezondheidszorg.

Daar begeleid je mensen met langdurige en ernstige psychische problemen:

  • in het dagelijks leven;
  • in het omgaan met anderen en
  • in het (opnieuw) innemen van een betekenisvolle plek in de samenleving.

 

Samen met de cliënt zoekt de begeleider naar wensen en doelen op levensterreinen als wonen, werken, leren, vrijetijdsbesteding en sociale contacten. Hierbij is het uitgangspunt dat de cliënt zoveel mogelijk de regie houdt over zijn eigen leven en waar nodig gesteund wordt door zijn omgeving. Zijn wensen, doelen, mogelijkheden en de kracht van het eigen herstelproces staan centraal. Je werkt samen in een team met collega’s en onderhoudt contacten met familie, vrienden en professionele ondersteuners van andere organisaties.

 

Wat houdt de opleiding BGE in?

Deze opleiding BGE is gericht op (aspirant-)deelnemers die zelf ervaring hebben opgedaan als cliënt in de geestelijke gezondheidszorg. Zij kunnen in combinatie met deze beroepsopleiding hun ervaringskennis ontwikkelen tot ervaringsdeskundigheid. De opleiding is een beroepsbegeleidende opleiding, wat wil zeggen een dag per week naar school en negentien klokuren per week beroepspraktijkvorming (bpv). De bpv kan alleen plaatsvinden in een door de OVDB (landelijk kwaliteitsorgaan) erkende werk- of stageplek.

De BGE-opleiding is als volgt ingedeeld:

 

Programma BGE voortraject (ongeveer zes maanden)

Belangrijke onderdelen tijdens het voortraject zijn:

kennismaking met beroep, werkveld, groepsgenoten en jezelf als toekomstig beroepskracht;

onderzoeken van eerder opgedane kennis, vaardigheden en inzicht (portfolio, assessment);

onderzoeken en oefenen van startvaardigheden (communicatieve en leervaardigheden);

opstellen individueel leerplan met afspraken over leerdoelen en toetsing.

 

Programma BGE middentraject (eerste opleidingsperiode - twaalf maanden)

Het middentraject vormt het centrale deel van de opleiding en bestaat uit een aanbod van agogische vakkennis, vaardigheidstraining en theorie in combinatie met eigen praktijkinbreng vanuit de stage.

Belangrijke onderdelen zijn reflectieve vaardigheden, ontwikkeling beroepshouding, beroepsethiek, ontwikkeling van werkrelatie met cliënten, professioneel omgaan met eigen ervaringen, methodisch werken, werken met individuen en groepen, rehabilitatiebenadering, betekenis herstel en presentie, maken van een begeleidingsplan, gespreksvaardigheden, presentatie en profilering, psychopathologie, cliëntenadvisering en -participatie, etc.

Via de vijftien tweewekelijkse supervisiegesprekken leer je praktijkervaringen te verbinden met je eigen levenservaring en deze te ontwikkelen tot ervaringsdeskundigheid die je professioneel in kunt zetten. Je leert reflecteren op je eigen leren en functioneren in het werk en in de opleiding en ontwikkelt daarmee samenhangende persoonlijke leerdoelen.

 

Programma BGE eindtraject (tweede opleidingsperiode - ongeveer zes maanden)

Het eindtraject heeft het karakter van een individueel traject waarin gewerkt wordt aan verdieping en het onderzoeken van de individuele mogelijkheden tot doorstroming naar werk en eventueel vervolgonderwijs. 

Individuele studie- en loopbaanbegeleiding wordt geboden in de vorm van een aantal consultgesprekken. Iedere deelnemer heeft tijdens de opleiding een persoonlijke coach die vanuit de opleiding ook het contact met de praktijkinstelling onderhoudt.

De opleiding werkt met compentiegericht onderwijs en is sterk praktijkgericht. De leerstof is onderverdeeld in deelkwalificaties en wordt tussentijds op school en in de praktijkinstelling getoetst.

De opleiding kwalificeert op SPW4-niveau en je kunt kiezen voor een afstudeerrichting Woonbegeleiding of Activiteitenbegeleiding. Voor de diplomering  moet je kunnen aantonen dat je kunt voldoen aan de competenties die van een beginnend beroepskracht worden verwacht.

 

Wanneer kun je met de opleiding starten? 

De opleiding start in september van het schooljaar. De opleidingsdag is op donderdag of vrijdag.

Je kunt met de opleiding beginnen als je kunt aantonen aan de volgende criteria te voldoen:

  • een diploma vmbo in de theoretische leerweg, de kaderberoepsgerichte leerweg of de gemengde leerweg. Hoewel de opleiding geen eisen stelt aan het profiel worden de sectoren zorg en welzijn sterk aanbevolen;
  • minimaal diploma vbo met drie vakken op c-niveau, waaronder Nederlands (overige vakken minimaal op b-niveau);
  • of diploma mavo of overgangsbewijs van 3 naar 4 havo of vwo;
  • relevante werkervaring in de praktijk van de GGz;
  • eigen ervaring als cliënt van een GGz-instelling;
  • minimum leeftijd 18 jaar.

 

Toelating wordt pas definitief na een intakegesprek en het inleveren van de noodzakelijke documenten. Voor degenen die onvoldoende vooropleiding hebben om met een beroepsbegeleidende leerweg te starten, kan Zadkine in sommige gevallen dispensatie en ondersteuning verlenen. Wordt niet voldaan aan bovengenoemde voorwaarden, dan moet rekening worden gehouden met een langere opleidingsduur.

Veel aspirant-deelnemers hebben nog geen arbeidscontract. Zij zullen hun uitkerende instantie tijdig moeten betrekken bij hun plannen, dat wil zeggen toestemming vragen voor het volgen van de opleiding en meestal ook ondersteuning vragen bij de financiering.

 

Wat kun je met je diploma?

Met het diploma kun je onder andere werken bij instellingen voor beschermd wonen, dagactiviteitencentra, rehabilitatiecentra,  beschermd/begeleid werken, verslavingszorg, maatschappelijke opvang, ACT-teams, cliëntenorganisaties, etc.

Bijzonder aan de begeleider GGz is dat deze zelf ervaring heeft opgedaan als cliënt in de GGz. Tijdens de opleiding heeft hij geleerd deze ervaring op een professionele wijze in te zetten in begeleidingsrelaties. Daardoor heeft hij een meerwaarde in het groeiende aantal GGz-functies, waarin deze ervaringsdeskundigheid als een kwaliteit wordt beschouwd.

De behaalde competenties op het gebied van ervaringsdeskundigheid worden weergegeven in een bijlage bij het reguliere SPW4 diploma.

 

Wat kost de opleiding?

Je dient met de volgende kosten rekening te houden:

  • Lesgeld dat jaarlijks wordt vastgesteld door het ministerie van OCW 
  • Bijdrage voor leer- en hulpmiddelen, dit is een vaste bijdrage voor onder meer verzekeringen en lesmaterialen die jaarlijks opnieuw wordt vastgesteld
  • Aanschaf leerboeken en eventuele reiskosten

 

Deelnemers van een beroepsbegeleidende opleiding komen niet in aanmerking voor studiefinanciering. Deelnemers met een arbeidscontract kunnen hun werkgever aanspreken op een bijdrage in de financiering van de opleiding. Bent je afhankelijk van een uitkerende instantie, neem dan zo snel mogelijk contact op om hun medewerking te vragen bij het realiseren van uw werk- en scholingsplannen. Wij adviseren je om in een zo vroeg mogelijk stadium te informeren naar de mogelijkheden tot ondersteuning en het aanvragen van financiering van de opleiding (bijvoorbeeld via aanvragen IRO. Daaraan voorafgaand of tegelijkertijd kunt je je bij ons melden om een afspraak maken voor een aanmeldingsgesprek of een oriënterend gesprek.

 

Zadkine Rotterdam

010-243 34 99

bge@zadkine.nl

 

Maak een Gratis Website met JouwWeb